Ümit Kalko Haberleri
Ağustos 29, 2022Kişinin yasevimliığı toplum ortamında kıymeti olan , kapasite, şekil ve başka davranış biçimlerini vüruttirdiği süreçlerin tüyönetmen.
Yetişek, önceden saptanmış esaslara göre insanoğluın davranışlarında belli vürutmeler esenlamaya yarayan planlı etkisinde bırakır sürecidir.
Yetişek; ferdin davranışlarındaki evetşantısı aracılığıyla kasıtlı olarak ve isteyerek bileğteamülme meydana getirme sürecidir.
Görüldüğü kadar eğitimin bir çok tanımı örgülabilmektedir. Ancak, hasetmüzde çoğunlukla tercih edilen tanım:
“Bireyin davranışında, kendi evetşantısı aracılığıyla ve kasıtlı olarak matlup yönde( eğitimin amaçlarına elverişli ) bileğteamülme meydana getirme sürecidir.” Şeklindedir.
Bu teşhis göre;
· Yetişek bir süreçtir.
· Yetişek sürecinde, ferdin davranışlarının matlup yönde bileğteamültirilmesi amaçlanmaktadır.
· Davranışlarındaki bileğteamülme kasıtlı olarak gerçekleştirilmektedir.
· Yetişek sürecinde ferdin kendi evetşantıları esastır.
EĞİTİMİN SÜRECİ
Eğitimin üç omurga öğesi vardır.
1. Lakinç
2. Öğretme ve öğrenme etkinlikleri
3. Değerlendirmeler
Yetişek amaçla adım atar, öğretme-öğrenme etkinlikleriyle devam eder ve değerlendirme ile son bulur. Sürecin bu mantığı tam kültürler karınin bire birdır. Lakinçların içinde ne olduğu ve öğrenme karınin kullanılan öğretme şekilleri kültürden kültüre göre bileğteamülebilir, ama sürecin doğkakımı bileğteamülmez.
Yetişek kapsamı ve tanımlanması açısından çok geniş bir kavramdır. Gün boyunca birbunca filozof ve pedagog, eğitimin ne evetğuna konusunda farklı farklı tanımlamalarda bulunmuştur. Günümüzde ise eğitimin ikrar edilen standart tanımı şudur: Yetişek, ferdin davranışlarında kendi evetşantıları aracılığıyla kasıtlı olarak istendik davranış bileğteamülikliği meydana getirme sürecidir. Bu tanımlama ekseninde eğitimin umumi hatları çizilebilir. Bu tanımlamanın ortamında eğitime konusunda bazı önemli kavramlar vardır. Özellikle “kendi evetşantıları aracılığıyla”, “kasıtlı olarak”, “istendik davranış bileğteamülikliği” ve “müddetç” kadar kelimeler eğitimin esas taşlarıdır.
Yetişek, kişi karınin dirim boyu devam eden bir süreçtir ve davranışlarda tadil meydana getirir. Bu davranış değişiklikleri ise ferdin kendi tecrübelerine dayanır. Davranış değişiklikleri istendik doğrusu beklentilere ve hedeflere elverişli olabileceği kadar istenmedik yönde bile vürutebilir. Yetişek sürecinin teamülletilmesi ise kasıtlı doğrusu programlı ve programlı olabileceği kadar vürutigüzel bile olabilir. Kasıtlı olarak yapılan eğitime formal eğitim, vürutigüzel yapılan eğitime ise informal eğitim denir. Elan açıklayıcı bir örnek verirsek ekol, dershane, eğitim merkezleri kadar mekânlarda verilen eğitim formal; ferdin kendi çevresinden edinmiş olduğu ve planlı programlı olmayan eğitim ise informal eğitidir. Yani eğitim sadece okullardaki öğrenmelerle sınırlı bileğildir.
Yetişek Türleri
Yetişek türlerine göre sınıflandırıldığında formal ve informal eğitim başlamak üzere dü tür ortaya çıkar. Formal eğitim okullarda evet da kurumlarda belli bir tasar ve izlence çerçevesinde gerçekleştirilir ve bu eğitim tipinin belli bir amacı vardır. Bu düzende eğitim süreci yönetimsel bir kadro ve eğitmenler tarafından planlanır. İnformal eğitim ise kendiliğinden vüruten plansız ve programsız yapılan eğitimdir ki duygusal bu eğitimi sosyal çevresinden gizil olarak edilir.
Yetişek Sistemi
Yetişek, bir model olarak ele kırmızıındığında ise eğitim sisteminin üç omurga ögesi bulunmaktadır: Bunlar kaynaklar, süreçler ve çıktılardır. Bulak; eğitimin beslendiği öğretmen, öğrenci, yapı, tesisat, maliyet, personel kadar fiziki unsurlardır. Süreç; ekol ortamında meydana gelen dersler, öğrenme evetşantıları ve ibret aktiviteleridir. Çıktılar ise bireyde mütehassıslık, yeterlilik, yetki, test akıbetları kadar matlup davranış bileğteamüliklikleridir.